Everest Kraliçesi, Whole Foods’ta çalışırken spor yapıyor

semaver

New member
Lhakpa Sherpa, geçen Nisan ayında 15 yaşındaki kızı Shiny Dijmarescu ile Everest Ana Kampına gittiğinde, bu bir eve dönüş gibi geldi.

Dört uzun yılın ardından Nepal’e geri döndü ve 10. kez dünyanın tepesinden manzaranın tadını çıkarmayı umuyordu. Başarılı olursa, Lhakpa bir kadın tarafından Everest’e en çok tırmanış rekorunu kıracaktı.

Uzmanlık eğitimi almak için aylar hatta yıllar harcayan çoğu dağcının rutinlerinin aksine, Lhakpa’nın eğitim programı, kutularda büyük meyve ve sebze yığınları taşıdığı Connecticut, West Hartford’daki bütün bir gıda mağazasında gerçekleşti. Ara sıra, dünyadaki en yüksek dağın yetersiz bir ikamesi olan 6.288 fitlik Washington Dağı’nın zirvesine tırmandı.

Geçen bahar Nepal’e döndüğünde Everest farklı görünüyordu. Belirgin bir şekilde daha az kar ve buz vardı ve geriye kalanlar daha az dengeli hissettirdi. Şerpa rehberlerinden oluşan bir ekibin, kötü şöhretli Khumbu Buzul Çağlayanı’nın geçitlerinde gerdiği halatlar ve merdivenlerin, normalde haftada bir yerine her gün onarılması gerekiyordu. Önceki yıllara göre daha fazla çöp vardı. Ölü bedenler de vardı, bu, havanın değiştiği bu günlerde yaygın olduğu kadar yıkıcı bir manzaraydı. Şimdi, 40’lı yaşlarının ortalarındaki bir anne olarak -doğum belgesi yok ve kesin doğum tarihini bilmiyor- her türlü riski hissediyordu.


Lhakpa, Himalayaların mavi buzlarına ilk kez dokunduğunda yalınayaktı. Nepal’in Makalu köyünde bir çoban ve ev hanımı bir ailenin 11 çocuğundan biri olarak, 27.825 fit ile dünyanın en yüksek beşinci zirvesi olan Makalu Dağı’nın yamaçlarında büyüdü. Ailesi her çocuğa ayakkabı alacak durumda değildi ve sadece erkek kardeşleri okula gönderiliyordu. “Televizyonumuz ve telefonumuz yoktu. Günümü koyunları ve kuşları izleyerek geçirirdim” dedi. “Köyümden Everest Dağı’nı görebiliyordum.”


Evde sıkışıp kalmış, bu dağlara yalınayak ve tek başına çıkmayı göze alarak annesinin onaylamayan bakışlarından kaçacaktı. Döndüğünde, endişeli annesi, onu bir kar leoparı tarafından mucizevi bir şekilde yenmediği sürece kimsenin onunla evlenmek istemeyeceği konusunda sık sık uyardı.

Babası onun gücünü gördü. Bir bahar, kar leoparları onları bulmadan bahar kuzularını ve yak buzağılarını toplamaları için onları Makalu Ana Kampına gönderdi. Orada, dağa tırmanmaya hazırlanan halatlar ve buz baltalarıyla teknik giysiler içindeki Sherpa adamlarıyla karşılaştı. Sherpa kadınlarına bu işler teklif edilmemesine rağmen, onlardan biri olacağına söz verdi.

“Bir gün Everest’in zirvesine ulaşacağıma dair kendime söz verdim” dedi.

15 yaşında hamal olarak iş aradı. 1999’da Everest Dağı’nın zirvesinde ek oksijen olmadan rekor kıran 21 saat geçiren efsanevi dağ rehberi Babu Chhiri Sherpa, 17 yaşına geldiğinde onun için bir şansa atladı.


Bir hamal olarak başladı, sarp dağlara ağır yükler taşıdı ve iki yıl içinde Lhakpa’nın alışılmadık kariyer yolunu simgeleyen bir unvan olan mutfakçılığa terfi etti. Bütün gün yürüyüş yaptı ve tırmandı, ardından mutfak çadırını kurdu ve rehberlere ve onların müşterilerine servis yapmadan önce soğan ve sarımsak soymak için saatler harcadı. Ayda yaklaşık 50 dolar alıyordu.

2000 yılında, taşıyıcı olduktan yaklaşık 10 yıl sonra, Lhakpa, o zamanlar en çok Başbakan Girija Prasad Koirala’nın kızı olarak bilinen geleceğin Başbakan Yardımcısı Sujata Koirala’ya, sadece Nepalli kadınları finanse etmek için şimdiye kadarki ilk Everest keşif gezisini yapma teklifiyle yaklaştı. . Everest’in Kızları olarak bilinen yedi kişilik ekip, bu yılın Mayıs ayında yolculuklarına başladı.

Ekibin zirveye ulaşması gereken gün, altı tanesi irtifa hastalığına yenik düştü. Lhakpa, zirveye ulaşan ikinci Nepalli ve güvenli bir şekilde ana kampa geri dönen ilk kişi oldu. (Pasang Lhamu Sherpa, 1993 yılında dağa ilk tırmanan kişiydi ancak iniş sırasında öldü.)

Hemen ertesi yıl Lhakpa, akıl hocası Babu Chhiri’nin ikinci kampı çevreleyen bir yarığa düşüp ölmesinden üç haftadan kısa bir süre sonra Everest’e yeniden tırmandı. Dağda arkadaşlarını son kaybedişi değildi.

2014 yılında, bir bina büyüklüğünde bir buz bloğu Everest’in batı yamacından koptuğunda ve bir buz çığı Khumbu Buzul Şelalesi’ndeki bir Sherpa ekibini silip süpürdüğünde oradaydı. On altı kişi öldü. 25 Nisan 2015’te 7,8 büyüklüğünde bir deprem meydana geldiğinde ve birden fazla çığı tetiklediğinde ilk kampta dinleniyordu. En ölümcül olanı ana kampı süpürdü. O gün Everest’te tahminen 22 kişi öldü. Yarısı Nepalliydi.


“Kahramanlarımın çoğunu, en iyi arkadaşlarımın çoğunu kaybettim” dedi.

2002 yılında Rumen dağcı George Dijmarescu ile evlendikten sonra Connecticut’a taşındığında tırmanma rotası değişti. Birlikte bir çatı kaplama ve boyama işi yürüttüler. Lhakpa, sıkı çalışma konusunda en rahat hissetti. Bir omzunda kiremit olan merdivenlere tırmandı, eski çatıları yıktı ve yenilerini bir araya getirdi. Ancak 2020’de ölen Dijmarescu, ilk kızı Sunny doğduktan sonra şiddet uyguladığını söyledi. 2012’de bir gece, ona o kadar kötü vurdu ki acil servise götürüldü, dedi. Bir hastane sosyal hizmet görevlisinin yardımıyla, o ve iki kızı, sekiz ay kaldıkları yerel bir eve kaçtılar.


Çaresizce çalışmak için temizlikçi olarak işe girdi ve sonunda ailesiyle birlikte küçük bir daireye taşındı. Ara sıra müşteriler onun soyadını duyup, büyük dağlara tırmanmış akrabası olup olmadığını soruyorlardı. Hem kuzeni hem de erkek kardeşi onu bu işe kadar takip etmişti ve şimdi kendi keşif ajanslarını yönetiyorlardı, bu yüzden kibarca başını sallayacak ve başarılarını kendine saklayacaktı.

Sonunda koca bir gıda mağazasının kantin mutfağında bulaşıkları yıkamaya başladı. Çalışanlar yavaş yavaş onun hikayesini öğrendi çünkü o bazen yabancılara Everest Dağı’na çıkmak için şehirden ayrılıyordu. Kazandığı para, kızlarının üniversite birikimlerine gitti.

2022’de, Everest tırmanışında 500 home run veya beyzbolda 3.000 vuruşla karşılaştırılabilir kutsal bir sayı olan 10. zirvesini denemek için bakkal işinden ayrıldı. Otuz dört adam başarmıştı. Babu Chhiri de dahil olmak üzere yirmi altısı Sherpa kökenli Nepalliydi ve Lhakpa, Himalayalar’da başka bir cam tavanı yıkmak istedi.

Her zamanki gibi sponsoru yoktu. Sponsorluk anlaşmalarının olmaması, kadınların tırmanışında yeni bir sorun değil ve eğer dağa başarılı bir şekilde tırmanmak istiyorsa, bunu kendi imkanlarıyla yapmak zorunda kalacaktı.

Mayıs ayında üç günlük bir hava durumu penceresi açıldığında, tüm ana kamp bir zirve hamlesi için seferber olmuş gibi görünüyordu. Lhakpa, “Herkes zirveye ulaşmayı hayal ediyor, ancak yalnızca bir ip var ve çok fazla trafik sıkışıklığı vardı” dedi.

Akşam saat 22 civarında 26.000 fiti geçti ve 26.247 fitin üzerindeki ölüm bölgesine tırmanmaya devam etti; burada yüksek irtifa akciğer ödemi veya yüksek irtifa beyin ödemi – her ikisi de ölümcül olabilir – her geçen saat artıyor. Lhakpa şişelenmiş oksijeni soluyordu ama bu kutular ancak belli bir süre dayanabiliyor.


Zirve saldırılarının haberi ana kampa ulaştığında, Shiny güvenli geçiş için dua etmek için bir Hindu ayini olan puja yaptı. Annesinin 10. kez dünyanın çatısına ulaştığı anı – 12 Mayıs sabah 6:30 – duymak için kulağına bir telsiz takmıştı. Ancak zirveye ulaşmak, yolculuğun sadece yarısıdır. Hâlâ tehlikedeydi ve arkasında beliren 200 dağcı ile Lhakpa fazla kalmadı.


Yiyeceği ve suyu bitmişti, bitkindi ve dağdan aşağı inerken acı çekerken endişeli zihni onu oturup dinlenmeye ikna etmeye çalışıyordu. Çocuklarına odaklanarak bu ölümcül dürtüyle savaşmaya devam etti.

Evde yürüyüş yapmaktan her zaman kaçınan Shiny, annesiyle kutlamak için zorlu tırmanışı ilk kampa yaptı. Lhakpa geldiğinde Shiny, çok çalışmış ve çok şeyin üstesinden gelmiş olan göçmen annesini ilk kez çiçek açmış halde gördü. Lhakpa’nın güneş ve rüzgarla çıtır çıtır kavrulmuş yanaklarından yaşlar süzülüyordu.

Performansı tırmanış basınında yer alsa da sponsorlar yine de öne çıkmadı. Connecticut’taki evine işsiz ve faturasız geldi. Whole Foods, onu aylarca gemiye geri alamadı. Evleri temizlemeye geri dönmekten başka seçeneği yoktu.

Ancak Lhakpa bunu bir aksilik olarak görmedi. Ve Eylül’de tam yemek saatleri ona geri döndüğünde, şimdiden Himalayalar’da bir sonraki bahar mevsimini tasavvur ediyordu. Everest’teki bir başka zirve girişimine ek olarak, 2023’te K2’ye tırmanmayı planlıyor. Bu sefer iki kızını dünyanın dört bir yanından gelen kızlardan oluşan bir ekiple birlikte ana kampa götürmeyi umuyor.

Umarım 20 kızımı da yanımda getiririm” dedi. “Onlara tırmanma becerilerini öğretmek ve tüm kızların dağlara tırmanabileceğini göstermek istiyorum.”